כבישי ישראל מתמלאים באלפי רכבים חדשים מידי שנה. הרשויות המקומיות, שצריכות לספק את צרכי החניה ההולכים וגדלים בתחומם מוציאים מכרזים לחברות המפעילות חניונים כמו חניוני הצלחה.
אחד האתגרים הגדולים סביב נושא החניונים היא מציאת שטחים פתוחים שיאפשרו הקמת חניון. ברוב הרשויות המקומיות, בעיקר באזור המרכז הצפוף, מצב השטחים הפתוחים בכי רע. הרשויות צריכות לדאוג לתושבים גם לריאות ירוקות ופארקים והניסיונות לבנות חניונים תת קרקעיים תחת שטחים פתוחים ירוקים, יוצר כמה בעיות מהותיות.

סוגי חניונים

האתגר העיקרי שאיתו מתמודדות החברות המפעילות חניונים, כדוגמת חניוני הצלחה, הוא מציאת קרקע בגבולות העיר הצפופה ולהכשיר אותה לבניית חניון. כאמור, גם לרשות העירונית אינטרס להקצות שטחים לטובת הקמת חניונים, אבל יש גם שיקולים נוספים כמו שמירה על איכות הסביבה ורווחת התושבים.
כל אחד מסוגי החניונים מעלה אתגר אחר:
  • חניונים בגובה הקרקע, כמו חניונים רבים של חברת חניוני הצלחה, תופסים שטח ציבורי גדול.
  • לחניונים עיליים – הבנויים בקומות לגובה, כמעט ואין אישורים.
  • חניון תת קרקעי מהווה הפתרון המועדף ברוב המקרים שכן הוא מאפשר המשך שימוש בשטח שמעליו.

עמדת המשרד לאיכות הסביבה וועדות התכנון בנוגע לחניונים תת קרקעיים

המשרד להגנת הסביבה מדגיש את הבעייתיות בהקמת חניונים תת קרקעיים, במיוחד תחת לגינות ושטחים ירוקים. חניון שנבנה תחת גן ציבורי יכול לפגוע בצורה מהותית באיכות הגן, במיוחד בהיבט של קיומה של צמחיה משמעותית לרבות עצים בשטח הגן.
בגלל הצורך לבטן את תקרת החניון ולעמוד בתקני בניה וחוזק שלו – רוב הגינות שבנויות מעל חניון תת קרקעי לא מתאימות לחיי עצים וצמחיה משמעותית. כך קורה שרבות מהן הופכות למעין כיכרות או אזורים מרוצפים ולא לריאות ירוקות של ממש.
גם ועדות התכנון המחוזיות מתייחסות לעניין זה בכובד ראש: הן דורשות תוכנית מפורטת לקראת הקמה של חניון תת קרקעי תחת לשטח עירוני פתוח. הועדה העירונית לתכנון ובניה במחוז תל אביב אף קבעה כי שטח החניון התת קרקעי לא יעלה על שליש מהיקף השטח הפתוח.
חשוב לציין כי אלמנטים נוספים הקשורים לבניית חניון, כמו פתחי איוורור, מפריעים הן למראה והן לצמחיית הגנים, כך שלמרות היתרונות שבבניית חניונים תחת הקרקע, הבנייה שלהם מלווה בשורה של אתגרים ומגבלות הדורשים פתרונות יצירתיים.