בארה"ב זה כבר קורה: חברות סטארט-אפ מאומצות ע"י חברות ענק ומציעות ניתוח תמונות לוויין של חניונים המתעדות אותנו, הצרכנים. ניתוחן של התמונות מביא לממצאים מדהימים, מטרתם העיקרית: לנבא רווחים או ירידות עתידיים במכירות

לויינים, מצלמות, גוגל מפות; העולם מודל 2010 נראה יותר ויותר כמו גרסה ריאליסטית ל"אח הגדול". שימוש בתמונות לוויין חדל לשמש רק עבור בטחון לאומי, כג'י. פי.אס המדריך כיצד להגיע ממקום למקום, או כדי להרגיע את יצר המציצנות שלנו בעזרתן הנאמנה של מפות גוגל.  מנתחי השוק הבכירים כבר מתחילים לעקוב אחרינו מלמעלה.

לעת עתה, הנושא נחקר, מפותח ומתועד בעיקרו בארצות הברית;

חברת יו.בי.אס העולמית השקיעה לאחרונה כספים במחקר המאגד ניתוח צילומי לווין של חניוני קמעונאים על-מנת לאמוד את הרווחים שלהם, כך מדווחת רשת הטלוויזיה האמריקאית סי.אן.בי.סי.

החברה יכולה הייתה לזהות עלייה במכירות על-סמך תנועה בחניונים בלבד – זאת על אף שהצפי היה דווקא ירידה במכירות.

יו.בי.אס קיבלה את נתוני ניתוח תמונות הלוויין שלה מחברת סטארט-אפ אמריקאית.

החברה בנתה מודל המראה כיצד מעקב אחר תנועה של לקוחות יכול לנבא רווחים רבעוניים. להלן דוגמאות לממצאיה:

  • החברה מצאה כי התנועה בחניוני "וולמארט" קפצה בארבעה אחוזים בחודש יוני ביחס לשנה שעברה, כנראה בגלל קמפיין פרסומי שהפיצה באותה תקופה.
  • בנוסף, החברה מציינת כי מוקדם יותר השנה, רשת "וולמארט" הראתה גידול במכירות דווקא באזורים בהם היו אחוזי אבטלה גבוהים יותר, זאת בניגוד לחנויות אחרות שנהגו הפוך. בהמשך חנויות אלה הדביקו את הפער הזה והראו גידול דומה, מה שלדעת החברה, מבשר טובות לגבי המצב האקונומי בארה"ב.

אם כן, מלבד ניבוי שטחי של עלייה או ירידה במכירות, קיים כאן ערך מוסף של צפי כללי מול עובדות בשטח, המסיר את הצורך בהשערות ונותן מענה מהיר ומעקב אמין יותר.

בנוסף, העובדות הללו עוזרות לחברות לדעת היכן הן עומדות ביחס לחברות מתחרות ולהדביק פערים.

עד כה השיטה הראתה הצלחה ושיפור איכותי ברמת המעקב אחר עליות וירידות עתידיים במכירות. בארה"ב, שם תאגידי הענק הם חלק בלתי נפרד מהתרבות ומהציבור הרעב לצרכנות, המעקב הזה משמעותי, אך סביר להניח שנראה שיטות מעקב דומות בקרוב גם בסניפים הקרובים לבתינו.

אין ספק כי חניונים עומדים להיות האמצעי הטוב ביותר למעקב ופיקוח על מכירות. צחי מרקור, יו"ר חברת "חניוני הצלחה" מעודד שימוש בחניונים למטרות חיוביות נוספות מלבד השימוש המקורי והברור שלהם.